گلایه کردن کار سادهای است؛ اما تاثیری در بهبود شرایط ندارد و در عوض، یک جو منفی گسترده را بر محیط کار حکمفرما میکند.
پیتر برگمن، نویسنده و مدیر عامل Bregman Partners، یک شرکت مشاورهای مدیریت است. او در مورد علت و راهکارهای جایگزین برای شکایت کردن یا بهطور عامیانه غر زدن در کار به نکاتی اشاره میکند. در ادامه با او همراه میشویم.
فرانک، مدیر ارشد Jambo، یک شرکت در حوزهی فناوری به من تلفن کرده بود و حدود یک ساعت مشغول گلایه از مدیر خود، براندون بود. من اطلاعات زیادی در مورد شرکت Jambo دارم اما در حال حاضر با آنها کار نمیکنم. منظورم این است که خواستار شنیدن گلایه یا بازخورد از کار نبودم. فرانک با آزردگی میگفت: «براندون اصلا دقیق و متمرکز کار نمیکند؛ با آرامش خیال وارد جلسه میشود و ایدهی بسیار جدیدش را که کاملا از برنامهی فعلی شرکت دور است، با ما در میان میگذارد. دستور کار را بهکلی نادیده میگیرد. بعد تمام کارهای انجامشدهی ما را زیر ذرهبین بررسی میکند و مجددا سازماندهی میکند. البته در تمام این مدت ما باید باز هم در قبال مواردی که نادیده میگیرد، جوابگو باشیم. بدترین قسمت ماجرا اینجا است که او بهکلی از مسائل و اتفاقات بیاطلاع است. تصور میکند عملکردش عالی است. در جلسهی دیروز.».
این اولین مرتبه نیست که شاهد ابراز گلایهی کارمندان Jambo بودهام. اوایل هفته با چند کارمند دیگر و چند تن از اعضای هیئت مدیرهی این شرکت نیز همصحبت شدم. گلایهی آنها تنها از براندون نبود بلکه نسبت به همکاران دیگر خود نیز گلایه داشتند. من با خود براندون نیز صحبت کردم و او همانطور که فرانک میگفت، خود را یک مدیر مقتدر تصور میکرد. در این میان، براندون نیز گلایههای بسیاری در مورد فرانک و برخی دیگر از کارمندان و همچنین اعضای هیئت مدیره داشت. من مدت زمان گوش سپردن به گلایههای اعضای مختلف جامبو در طول هفته را جمع کردم؛ نتیجهی آن ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه شد. این میزان تنها مربوط به زمان صحبت کردن آنها بود.
بیش از ۱۰ ساعت زمان کار در ماه، صرف گلایه کردن یا شنیدن گلایهی دیگران میشود
متاسفانه این اتفاق اصلا غیرمعمول نیست. دوست بسیار خوب من، مارشال گلداسمیت یک مربی اجرایی استثنائی است. او با بیش از ۲۰۰ مشتری خود مصاحبه کرد و نتایج او موید درستی یافتههای یک بررسی غیرقابل باور بود که بهتازگی مطالعه کرده بود. اکثر کارمندان ۱۰ ساعت یا بیشتر در طول هر ماه، زمان صرف گلایه کردن یا شنیدن گلایهی دیگران در مورد رئیس خود یا مدیران بالاتر میکنند. تقریبا یک سوم کارمندان نیز در حدود ۲۰ ساعت یا بیشتر برای انجام این کار در طول ماه، زمان صرف میکنند. این میزان در بر دارندهی زمان گلایه کردن کارمندان از همکاران و کارمندان دیگر نیز نمیشود.
تصور کنید چه میزان بهرهوری با اختصاص زمان به گلایههای بیهوده کاهش پیدا میکند.
درباره این سایت